Korowód – Jerzy Stuhr

Chciałbym, aby była to opowieść o poszukiwaniu i znajdowaniu się ludzi, o tym, że ich wybory z wolnej woli są jednak w jakiś sposób zdeterminowane. Jakiś Wielki Manipulator tym steruje.

Chciałbym podkreślić również przemożną siłę przypadku w naszym życiu: gdyby Bartek nie wsiadł do tego przedziału pociągu do Warszawy?

Chciałbym pokazać co to znaczy stanąć w obliczu utraty bliskiego człowieka i jak trzeba zacząć zmagać się z cierpieniem.

Chciałbym opowiedzieć o potworności wyrzutów sumienia.

Chciałbym powiedzieć, że związek dwojga ludzi, w którym od początku jest fałsz, nieprawda, zakłamanie, prędzej czy później musi się rozpaść.

Chciałbym opowiedzieć jak rodzące się uczucie może zmienić człowieka na lepsze.

Chciałbym też pokazać jak jednak mało wiemy o sobie, jak mylne mamy wyobrażenia nawet o najbliższych nam osobach.

Chciałbym unaocznić jak niebezpieczne jest manipulowanie przeszłością, do jakiego stanu rozstroju nerwowego może doprowadzić tak zwane ujawnianie prawdy.

O tym wszystkim chciałbym opowiedzieć.

Jerzy Stuhr

O FILMIE

Jerzy Stuhr z właściwą sobie wnikliwością, obserwując rozgrywające się na oczach całej Polski widowisko z wyciągniętymi z archiwów IPN-u kartami historii w rolach głównych, nakreślił zarys swojego kolejnego projektu. KOROWÓD stał się głośny na długo przed swoim powstaniem. Choć nie jest „filmem o teczkach” wzbudził duże kontrowersje już na etapie scenariusza. Stało się to m.in. przyczyną opóźnienia terminu rozpoczęcia zdjęć i wycofania się z koprodukcji filmu przez TVP S.A.

KOROWÓD opowiada przede wszystkim o kilku obliczach miłości, która musi zmierzyć się z kłamstwem, zdradą, wątpliwościami. W korowodzie ekranowych zdarzeń splatają się losy kilkunastu postaci, połączone w zasadzie jednym – tajemnicą sprzed lat.

Zdzisław Dąbrowski (Jan Frycz), idealny mąż, wspaniały ojciec, znika z życia swoich bliskich.

Bartek Wilkosz (Kamil Maćkowiak), student niewahający się kłamać, oszukiwać i sprzedawać brukowej prasie fikcyjne historie o znanych osobach, zaczyna nagle zastanawiać się nad swoim postępowaniem.

Kasia (Karolina Gorczyca), dziewczyna Bartka, jest w stanie znieść każde kłamstwo i żyć w ułudzie sielskiego związku.

Ula (Katarzyna Maciąg), poznana w trakcie prowadzonego przez Bartka „śledztwa” dziewczyna, stawia mu ultimatum, w związku z którym chłopak musi zmienić radykalnie swoje życie.

Marynia Dąbrowska (Matylda Baczyńska), córka „zaginionego”, odczuwa potrzebę nawiązania więzi z własnymi rodzicami.

Irena Dąbrowska (Aleksandra Konieczna) wspomina ostatnich kilkadziesiąt lat swojego życia i próbuje odnaleźć przyczynę obecnej sytuacji.

Tomek (Maciej Stuhr), szukający każdej okazji, by zetknąć się z Kasią, staje się niezmordowanym uczestnikiem oprowadzanych przez nią po Krakowie zagranicznych wycieczek.

Działania każdego z nich motywuje miłość. Ta miniona, obecna, być może przyszła. By mogła się spełnić, wyzwolić bohaterów, potrzebne jest ziarno prawdy. KOROWÓD to historie o jej poszukiwaniu, pełne zagadek rozwikływanych w romantycznej aurze. Nie do końca melodramat i nie tylko film sensacyjny. Raczej bliski życiu film o prawdziwych uczuciach ludzi w różnym wieku.

  • KRÓTKIE STRESZCZENIE

Jerzy Stuhr skonstruował swój szósty już moralitet zapisując na celuloidzie kolejne historie miłosne, tym razem zamknięte w korowodzie filmowych kłamstw. Kontrowersyjny i głośny jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć obraz, znacznie bliższy jest ilustracji biblijnego przykazania – „Nie będziesz dawał fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”, niż próbie rozliczania się z przeszłością. Jerzy Stuhr sugeruje, że wszyscy tkwimy w kłamstwie – mniejszym, większym, rzutującym na życie nasze i naszych bliskich, ale też zupełnie zdawałoby się przypadkowych osób. Zaczyn historii stanowi właśnie takie nieplanowane spotkanie w pociągowym przedziale. Lawirujący z dużą gracją przez życie student Bartek, motywowany nie tylko ciekawością, ale i przeczuciem, zainteresuje się porzuconą przez tajemniczego podróżnego komórką. Odebranie pierwszego telefonu rozpocznie serię dziwnych zdarzeń, w które wplątani zostaną nieznający się dotychczas ludzie – żona i córka pasażera, dziewczyna Bartka, od której znacznie się oddalił, nowo poznana Ula, do której chłopak chyba czuje coś więcej. Każde z nich ma coś na sumieniu, każde pragnie własnego szczęścia bojąc się, że prawda może je w jakiś sposób zrujnować. Stuhr, operując na poziomie przypowieści, mówi widzom: kochajcie się, wybaczajcie sobie nawzajem, tylko to może zmienić wasze życie.

O TWÓRCACH

  • AKTORZY:

KAMIL MAĆKOWIAK

Absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, od roku 2003 aktor tamtejszego Teatru im. Stefana Jaracza. Laureat kilku nagród teatralnych za tytułową rolę w przedstawieniu Niżyński, serialowy prokurator Dumicz z Kryminalnych. W Korowodzie debiutuje na dużym ekranie.

KAROLINA GORCZYCA

Studentka IV roku Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST, ma na swoim koncie rolę Marii w telewizyjnym spektaklu Góra Góry w reżyserii Pawła Woldana. Korowód jest jej debiutem fabularnym. Obecnie przygotowuje się do kolejnego filmu – romantycznej historii Miłość na wybiegu w reżyserii Krzysztofa Langa, którego realizacja planowana jest na rok 2008. Zagości także na deskach Teatru STU w Krakowie, kreując postać Darii Szatow w reżyserowanym przez Krzysztofa Jasińskiego spektaklu Biesy.

KATARZYNA MACIĄG

Ubiegłoroczna absolwentka Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST im. L. Solskiego, wyróżniona na XXV Festiwalu Szkół Teatralnych za rolę Thomasiny Coverly w dyplomowym spektaklu Arkadia w reż. Krzysztofa Babickiego. Znana publiczności teatralnej także z ról w Gąsce (Teatr Śląski im. Wyspiańskiego, Katowice), Grupie Laokoona (gdański Teatr Wybrzeże), czy wystawianego na scenie Teatru Nowego w Krakowie Amok, moja dziecinada.

Rola Uli w Korowodzie jest jej debiutem filmowym.

JAN FRYCZ

Absolwent PWST im. L. Solskiego, aktor teatralny i filmowy, związany z krakowskimi i warszawskimi scenami – Teatrem im. J. Słowackiego, Teatrem Narodowym, Polskim, a od 1989 roku na stałe współpracujący z krakowskim Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej.

Ma na swoim koncie kilkadziesiąt ról filmowych, liczne nagrody i uznawany jest za jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich aktorów.

ALEKSANDRA KONIECZNA

Absolwentka warszawskiej PWST i aktorka znana bywalcom stołecznych teatrów: Współczesnego, Dramatycznego i Rozmaitości. Kinowa publiczność pamięta ją m.in. z roli Basi w Przemianach Łukasza Barczyka, na małym ekranie odtwarzała ostatnio postać Teresy Bielik w serialowym Prawie miasta.

MACIEJ STUHR

Absolwent psychologii i krakowskiej PWST im. L. Solskiego, współtwórca kabaretu „Po żarcie”, w którym stawiał pierwsze sceniczne kroki. Aktor filmowy i teatralny – od 2004 roku związany ze sceną Teatru Dramatycznego w Warszawie. Jako 13 latek zadebiutował rolą w Dekalogu X Krzysztofa Kieślowskiego. Ponadto zagrał w kilkudziesięciu tytułach, najpopularniejsze z nich to: Fuks Macieja Dutkiewicza, Julia wraca do domu Agnieszki Holland, Przedwiośnie Filipa Bajona, Poranek kojota Olafa Lubaszenko, a także serial Glina w reżyserii Władysława Pasikowskiego, nad kontynuacją którego właśnie pracuje.

ZBIGNIEW RUCIŃSKI

Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. L. Solskiego, związany z krakowskimi scenami – Teatrem im. J. Słowackiego i Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej. Grał m.in. u Tadeusza Bradeckiego, Krystiana Lupy, Jerzego Grzegorzewskiego, Grzegorza Jarzyny i Mai Kleczewskiej. Jego ostatnia rola telewizyjna to postać Pribokowa w Tajemnicy twierdzy szyfrów – serialu Adka Drabińskiego.

MATYLDA BACZYŃSKA

Studentka IV roku Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST. Jej telewizyjnym debiutem była rola Beaty w spektaklu Góra Góry Pawła Woldana. Na dużym ekranie po raz pierwszy można ją zobaczyć w filmie Korowód.

  • EKIPA:

JERZY STUHR

Aktor, reżyser, pedagog, absolwent filologii polskiej. Jedna z najjaśniej świecących gwiazd polskiego kina i jeden z najwybitniejszych jego twórców. Występował na deskach krajowych i zagranicznych teatrów, m.in. w spektaklach Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego, Andrzeja Wajdy. Aktor Krzysztofa Kieślowskiego, Krzysztofa Zanussiego, Piotra Szulkina, Juliusza Machulskiego. Pamiętny wodzirej Danielak i Antoni Gralak ze Spokoju, komisarz Ryba i Max Paradys. Autor autobiograficznej Sercowej choroby , rektor krakowskiej PWST i opiekun artystyczny debiutujących twórców, członek Europejskiej Akademii Filmowej, laureat kilkudziesięciu nagród filmowych. Reżyser i scenarzysta sześciu pełnometrażowych filmów fabularnych: Spis cudzołożnic (1994), Historie miłosne (1997), Tydzień życia mężczyzny (1999), Duże zwierzę (2000), Pogoda na jutro (2003) i Korowód (2007).

ELŻBIETA KURKOWSKA – montaż

Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, współpracowała m.in. z Andrzejem Kotkowskim (Obywatel Piszczyk), Januszem Majewskim (C.K. Dezerterzy), Wojciechem Marczewskim (Ucieczka z kina Wolność), Pawłem Szulkinem (O-bi, o-ba, koniec cywilizacji, Ga-ga, chwała bohaterom, Ubu król), Andrzejem Trzos – Rastawieckim (Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie). Montowała wszystkie, za wyjątkiem Spisu cudzołożnic, filmy Jerzego Stuhra. Jej filmografia liczy ponad 60 tytułów.

BARTOSZ PROKOPOWICZ – zdjęcia

Jeden z najzdolniejszych polskich operatorów młodego pokolenia, absolwent Wydziału Operatorskiego łódzkiej PWSFTviT, autor zdjęć do kilkunastu filmów, w tym m.in. Komornika Feliksa Falka (nagroda na XXX FPFF w Gdyni), Przedwiośnia Filipa Bajona, Długu Krzysztofa Krauze (nominacja do Polskich Nagród Filmowych Orły 2000).

PAWEŁ SZYMAŃSKI – muzyka

Kompozytor, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego i Tadeusza Bairda. Stypendysta m.in. Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie, laureat wielu nagród i wyróżnień. Jako autor muzyki filmowej zadebiutował w 1980 r. kompozycją do Zajęć dydaktycznych Ryszarda Bugajskiego. Wykorzystany przez Joannę Kos – Krauze i Krzysztofa Krauze w filmie Plac Zbawiciela fragment Ulic Babilonu – utworu powstałego do spektaklu Zaratustra Krystiana Lupy – przyniósł mu nagrodę na zeszłorocznym FPFF w Gdyni. Jego najnowsze dokonania to muzyka skomponowana do Korowodu i filmu Środa czwartek rano w reżyserii Grzegorza Packa.

SPIS TREŚCI:

Twórcy 3

Obsada 3

O filmie 4

– krótkie streszczenie

O twórcach 5

– Aktorzy

– Ekipa

TWÓRCY

Scenariusz i reżyseria JERZY STUHR

Zdjęcia BARTOSZ PROKOPOWICZ P.S.C.

Montaż ELŻBIETA KURKOWSKA PSM

Muzyka PAWEŁ SZYMAŃSKI

Scenografia i wnętrza MONIKA SAJKO – GRADOWSKA

Kostiumy ELŻBIETA RADKE

Dźwięk NIKODEM WOŁK – ŁANIEWSKI

Charakteryzacja IWONA BLICHARZ

Kierownictwo produkcji JAN KACZMARSKI

Producent wykonawczy WOJCIECH DANOWSKI

Producent JULISZ MACHULSKI

Produkcja STUDIO FILMOWE ZEBRA

Koprodukcja TELEWIZJA POLSAT

OTO FILM

Współfinansowanie POLSKI INSTYTUT

SZTUKI FILMOWEJ

OBSADA

po raz pierwszy na ekranie

Bartek Wilkosz KAMIL MAĆKOWIAK

Kasia KAROLINA GORCZYCA

Ula KATARZYNA MACIĄG

oraz

Zdzisław Dąbrowski JAN FRYCZ

Irena Dąbrowska ALEKSANDRA KONIECZNA

Tomek MACIEJ STUHR

Adam ZBIGNIEW RUCIŃSKI

Marynia Dąbrowska MATYLDA BACZYŃSKA

Rektor JERZY STUHR

Sekretarka ANETA WIRZINKIEWICZ

Inspektor SŁAWOMIR ZAPAŁA

Kierowca Tira WASILIJ MISZCZENKO

Pan Karol ŁUKASZ CHOJĘTA

Dorota OLGA BOŁĄDŹ

Krzysiek MARCIN KALISZ

ze specjalnym udziałem ALEKSANDRY KWAŚNIEWSKIEJ


>> RSS 2.0 feed. >> Both comments and pings are currently closed.

AddThis Social Bookmark Button